Prvá aféra! 4ka poplietla novinárov na vlastnú propagáciu

Už druhý deň sa na Facebooku stretávam s netradičnou aférou. Na akcii Hovorca roka 2015 bola totiž prítomná posteľ, svetlá a zopár vtipných hesiel, ktoré súviseli so súťažou o mobil. 4ka totiž venovala na danú akciu nielen vtipné rekvizity na vytváranie vtipných instatných fotografií, ale ponúkla tiež zúčastneným možnosť vyhrať mobil.

Lenže, viacero novinárov a hovorcov sa v danej posteli naivne fotografovalo s kamarátmi bez vedomia, že by snímky mohli byť použité na iné účely. Aj ja sám mám na stole podobnú fotografiu z uvedenia HTC One M8 na slovenský trh. Samozrejme, bez postele. Sme tam siedmi kamoši z novinárskej brandže a snímka je pre mňa príjemnou spomienkou na apríl minulého roku.

Určite by ma však nahnevalo, ak by akákoľvek firma na druhý deň použila svoje zábery na svojom facebookovom profile. Nespravila tak 4ka, ani Slovenská pošta, ale priamo agentúra Made in media, ktorá akciu Hovorca roka organizovala. A pritom sa viacerí účastníci akcie hostesiek pýtali, či budú zábery niekde použité. Viacerí novinári tak ostali v nedeľu večer prekvapení, že sa na verejnosť dostalo niekoľko desiatok záberov z uzavretej akcie, na ktorej bola po oficiálnej časti príjemná atmosféra. Všetko vyzeralo tak, že 4ka (ako nový mobilný operátor) chce na seba upozorniť novinárov a hovorcov vtipným nápadom. Túdle nudle!

Všetky zábery sú už našťastie z rôznych facebookových stránok stiahnuté, ale téma je to stále čerstvá. Venuje sa jej napríklad článok Novinári a hovorcovia pózovali v posteli pre operátora. Som presvedčený, že nadpis je zavádzajúci a väčšina z fotografovaných sa do tej postele hodili len zo srandy, aby mali peknú pamiatku. Žiaľ, práve novinári a hovorcovia by takýto chyták nemali prehliadnuť. Práve oni by mali byť stále v strehu, či daná aktivita nie je komerčného charakteru. Pretože seriózny novinár by nemal byť nikdy spájaný s nejakou značkou či produktom.

Téma je teda na stole. My máme aspoň nad čím uvažovať a vás, čitatelia naši zlatí, by sme sa radi spýtali, či by vám prekážalo, ak by redaktor Fony.sk bol v danej posteli tiež. Išlo by podľa vás o prešľap, hoci by sa obsluhy uistil, že snímky nebudú nikde inde použité?

Mne sa na tom všetko najviac páči to, že partnermi ankety Hovorca roka 2015 sú O2, Orange aj Telekom, ale najviac pozornosti si teraz vyslúžila 4ka, ktorá na akciu hodila jednu blbú postel a fotoaparát s pripojenou tlačiarňou.

Diskusia k článku:

Milenec 12.10.2015 - 18:59

Život je v prvom rade jedno vééľké srandovné divadlo a my sme len herci, ktorí hráme svoju rolu. Niečo podobné vyhlásil onoho času známy Vilko Shakespeare. Inými slovami - je to všetko v úplnom poriadku a keby len takýchto srandovných a posteľných vecí bolo viac.

Rastislav.j12.10.2015 - 19:31 Trvalý odkaz

Mňa zajíma práca novinára, nie kde a s kým sa fotil. Teda ak sa nefotil v Evinom rúchu :-)

Manobb12.10.2015 - 22:17 Trvalý odkaz

Nuž ja zastávam práve opačný názor, aj keď budem možno osamotený alebo v menšine. Ak chce byť novinár ako osoba (skutočne) nezávislý, nemal by prijímať dary v akejkoľvek forme, pretože (hoci si to nemusí spočiatku ani uvedomovať), emocionálne sa kladne naladí a jeho objektivita je menej efektívna = kvalita objektivity ide dole.

Nemyslím si, že novinár by mal podliehať pokušeniam na cudzích akciách. (keď sa chce vyblázniť, nech si redakcia urobí vlastnú žúrku)

K čomu je dobrá taká akcia, ak sa na nej dejú (aj) iné veci ako LEN posun informácií od firmy smerom k redaktorovi ? Źe nanič ? Tak to je potom aj odpoveď na to, prečo by to tá firma robila ? No preto, lebo je to iba a len na jej prospech a je to klasický postup, ako si "získať" človeka na svoju stranu = obmedzovať jeho objektivitu a vplývať na jeho emócie /zážitkom, hmotných/nehmotným darom a pod./ ....

"Keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú" ... toto platí všeobecne, t.j. aj pri korupcii, ktorá je LEN poslednou inštanciou ... takmer vždy to začína najprv drobným všimným (v rôznych formách), akože priateľstvom a pod. Je to postupný a niekedy aj zdĺhavý proces "získavania si človeka na svoju stranu", ktorému predchádza jeho "oťukávanie" a test, či "sa na to hodí" ...

P.S.: Je veľmi, ale veľmi ťažké byť nezávislým, ak sa človek chce pohybovať vo vyšších kruhoch, či v biznise, kde sa točia prachy. A je ešte horšie, ak človek, ktorý sa tým zaoberá, zistí (nie vždy hneď), ako to v skutočnosti "funguje" a ako objektivita/nezávislosť/autonómnosť človeka (ktorý si myslí, že je nezávislý) dostáva "na frak". ;-) (Veľa Slovákov je len bábkami bábkarov v rôznych "životných divadelných predstaveniach" ...)

P.P.S.: Ospravedlňujem sa, ak môj príspevok vyostrí diskusiu, nikoho som ním nechcel uraziť alebo obviniť. Predmetnú úvahu prosím chápte iba vo všeobecnosti, netýka sa tejto firemnej akcie, hoci nie je vylúčené, že sa dá na ňu nielen teoreticky aplikovať (nebol som tam, tak to neviem objektívne posúdiť)

Záverom: Ak by totiž Slováci chápali pojmu korupcia v najširšom význame slova, potom by zrejme nielen náš spoločný rozpočet bol v prebytku, ale by bolo aj oveľa menej falošných kamarátstiev, ad hoc spolkov i rôznych propagačných akcií .... Novinár totiž nie je, resp. nemal by byť konzumentom a spotrebiteľom, pre ktorých je určený marketing ako forma "presviedčania" ... Novinára by mali presviedčať iba fakty, t.j. technické špecifikácie + vlastná skúsenosť s produktom. A na to propagačné akcie nie sú podľa môjho názoru vhodným miestom.

Rastislav.j13.10.2015 - 00:32 Trvalý odkaz

Celá tvoja rozsiahla analýza vychádza z tvojho omylu, že“ Źe nanič ?“ správna odpoveď je, že na zlepšenie komunikácie medzi novinárom a firmou.

Profile picture for user marek.ceman@gmail.com

Wayne13.10.2015 - 00:44 Trvalý odkaz

Poucenie: pokial sa v jednej posteli neschadzaju vylucne manzelia, moze to mat za nasledok komplikacie v zivote a stratu doveryhodnosti.

Celá diskusia 8 príspevkov