SXT Neo - výkonná kolobežka s malými kolieskami

Recenzia malej, ale výkonnej elektrickej kolobežky schopnej rozbehnúť sa do 25 km/h s reálnym dojazdom 13 - 15 km.

Neviem, či za to môžu skôr dopravné zápchy alebo priaznivé ceny, no neprejde ani deň, kedy by som v bratislavských uliciach nevidel aspoň jednu elektrickú kolobežku, na ktorej niekto uháňa do školy či práce.

Ani v našej redakcii nie je SXT Neo úplnou neznámou. Pred pár mesiacmi sme testovali kolobežkový bestseller: Xiaomi Mi Scooter 2 (M365) - kolobežka na každý deň. Skúsenosť máme aj s takmer dvojnásobne drahším, výkonnejším a pohodlnejším kúskom. Určite si prečítajte aj recenziu: I-MAX Pro - seriózna elektrická kolobežka.

Na smartfónoch a tabletoch môžete všetky obrázky v článku priblížiť pomocou dvoch prstov. Na počítači môžete obrázok klikom presunúť do popredia a šípkami na klávesnici preskočiť na ďalší.

Nemecká firma SXT scooters má na Slovensku pobočku a webovú stránku SXT.sk, kde výrobca tvrdí, že zabezpečí záručný aj pozáručný servis a všetky diely do troch dní. Jazda na kolobežke počas testovania alebo krátke zvezenie na kamošovom modeli je totiž jedna vec, pri reálnej prevádzke ale budete musieť myslieť aj na servis a údržbu. Kúsok od neznámeho čínskeho výrobcu možno na pár týždňov skončí v kúte, kým sa k vám poštou dostane náhradné koliesko, správny brzdový kotúč alebo čokoľvek iné, podliehajúce bežnému opotrebeniu.

Základné parametre SXT Neo:

Výkon: 250 wattov (500 W pri akcelerácii), jazda do prekvapivo prudkých stúpaní (max. 15 %), nosnosť 125 kg, hmotnosť: 10 kg, batéria: 36 V, 230 Wh / 6,4 Ah, čas nabíjania: 3-5 hod, maximálna rýchlosť do 26 km/h (podľa GPS), LCD displej, automatický tempomat (po pár sekundách držania "plynu"), dojazd v dobrých podmienkach 15 - 25 km, Bluetooth (spojenie s mobilnou aplikáciou), automatické predné svetlo, IP55, elektromagnetická predná brzda, zadná nožná brzda, 6-palcové plné gumené kolesá, pruženie zadného kolesa, rozmery: 100 cm x 38 cm x 91 cm (rozložená), 104 cm x 38 cm x 26 cm (zložená)

SXT Neo je skonštruovaná z pevného leteckého hliníka, vďaka ktorému sa podarilo hmotnosť stlačiť na rovných 10 kilogramov (Xiaomi Mi Scooter váži asi dvanásť). Pri prenášaní je to naozaj cítiť.

Motor poháňa predné koleso a batéria je uložená v mohutnej tyči nad ním. Je to jedno z tradičných rozložení batérie a hnacieho kolesa. Vďaka tomu je nášľapná doska nízko nad zemou, takže kolobežku dokážete používať bežným odrážaním. Pred zapnutím tak SXT Neo poslúži ako úplne bežná kolobežka bez výraznejšieho odporu. To je veľmi fajn.

Páči sa mi, že riadidlami môžem otočiť pokojne aj o 360°. Kolobežka má vďaka tomu väčší "rajd", teda menší polomer otáčania. Keď dojazdíte a potrebujete ju len dotlačiť na svoje miesto v kancelárii, ľahšie obídete všetky prekážky. Ešte lepšie je pri manévrovaní v malom priestore s kolobežkou cúvať. Pri jazde je to samozrejme jedno, keďže vo vyšších rýchlostiach manévrujete len miernym otáčaním riadidiel.

Proces skladania a rozkladania je síce jednoduchý, no vyžaduje poriadne zohnutie až takmer k zemi a voľnosť oboch rúk. Namiesto rýchlo-upínáku v kĺbe nad predným kolesom tu treba vytiahnuť špinavú poistku pri prednom kolese. Vďaka tomu však zložená kolobežka zaberá menej miesta. A kedykoľvek môžete navyše odskrutkovať riadidlá.Pozor, ich závit je opačný.

V zloženej polohe, žiaľ nie je spodok k riadidlám nijako fixovaný. Po zdvihnutí do vzduchu tak bude nášľapná doska rotovať okolo hlavnej tyče a otrieska vám buď kolená, alebo steny na chodbe. Zámok kolobežky v zloženej polohe by som viac než uvítal.

Testovacia kolobežka prejavovala v prednej časti vôľu, akoby bola predná tyč (s batériou) uvoľnená od ostatnej časti. Je však možné, že sa skladací kĺb dá nejak dotiahnuť. Celkovo je však kolobežka pevná a vďaka odpruženiu zadného kolesa aj relatívne komfortná. Problém sú len malé kolieska. Prekážky sa nebojte preskakovať. Všetka elektronika sa nachádza v prednej časti, od kĺbu až po zadné koleso ide o klasickú kolobežku, s akou blbnú na uliciach mladí.

Mimoriadnou prednosťou tohto modelu od SXT je výkon. Na papieri ide o 250 Wattov, teda rovnako, ako pri nami testovanej Xiaomi. Tú som však musel tlačiť do akéhokoľvek väčšieho stúpania. Cestný nadjazd, stúpanie do schodov pre kočíky a bicykle…naozaj takmer vždy. SXT Neo vraj pri akcelerácii dokáže svoj výkon krátkodobo až zdvojnásobiť (na 500 W). Počas testovacej jazdy naprieč Bratislavou som jej musel pomôcť len jediný raz, pričom myslím, že na tretí rýchlostný stupeň by všetko zvládla sama. Postupným vybíjaním klesá aj maximálny výkon. Ak plne nabitá kolobežka dosiahne na rovinke reálnych 26 km/h, pri polovičnom stave batérie to bude o pár km/h menej.

Dvojitým stláčaním vypínača (alebo cez tak trocha zbytočnú) mobilnú aplikáciu Electisan si totiž môžete vybrať tri úrovne výkonu:

Na prvom som dosahoval maximálnu rýchlosť 11 až 12 kilometrov za hodinu (do 10 km/h podľa GPS). Bude ideálna, ak kolobežku požičiate niekomu neskúsenému, prípadne deťom. V prípade akýchkoľvek problémov totiž z takejto rýchlosti dokážete jednoducho zoskočiť a bezpečne zastaviť. Pri dlhších presunoch je to už samozrejme nuda, takže si v systéme radi povolíte viac.

Dvojka znamenala v mojom prípade 23 až 24 km/h po podržaní páčky plynu naplno (do 20 km/h podľa GPS). Berte do úvahy, že pri vyššej hmotnosti jazdca to môže byť o niečo menej. Tento stupeň na bežnú jazdu úplne stačí, veď rovnaké rýchlosti dosahujete aj počas šliapania na horskom bicykli. Táto elektrokolobežka ale bude oveľa svižnejšia pri rozbiehaní, takže na križovatkách necháte väčšinu cyklistov za sebou.

Na tretí stupeň sa plne nabitá kolobežka SXT Neo rozgúľala až na 30 kilometrov za hodinu (25 - 26 km/h podľa GPS). Po mojich skúsenostiach odporúčam takto rýchlo jazdiť len po ceste či cyklochodníku. Medzi chodcami to rozhodne bezpečné nie je.

Brzdný účinok zadnej bzrdy je mizerný, využíval som ju len na drobné spomalenie napríklad pred zákrutou. Predná brzda, ktorá slúži aj na rekuperáciu energie, ovládaná ľavou páčkou je účinná dostatočne, len si na ňu musíte chvíľu zvykať. Nedá sa to porovnať s kotúčovou brzdou konkurenčných modelov, ale určite sa odlišným správaním SXT Neo pri brzdení nedajte hneď odradiť. Postupne sa naučíte predvídať, viac sledovať situáciu na ceste a radšej pustite plyn o čosi skôr, než aby ste jazdili kŕčovito.

Zapnutie kolobežky nastáva podržaním vypínača. Vtedy sa rozsvieti len ikona Bluetooth. Po ďalšom krátkom stlačení vypínača je pripravená na jazdu - vidíte aktuálnu rýchlosť 0,0 km/h a stav batérie vyjadrený štyrmi dielikmi. Následné rýchle dvojité stlačenia vypínača prepínajú výkonnostné režimy. Na displeji nevidíte, ktorý je práve aktívny, preto máme pre vás pomôcku. Na prvom sa nadvihnuté predné koliesko roztočí na 15 km/h, na druhom na asi 29 km/h a na treťom až na 35 km/h. Po vybití na polovicu tieto hodnoty mierne klesnú.

Jediným vážnym problémom tejto kolobežky sú malé tvrdé 6-palcové kolieska. Budú síce bezúdržbové, ale diery na chodníku, všetky nerovnosti, električkové koľajnice či hrubá zámocká dlažba (špeciálne na Klariskej ulici v Bratislave) predstavujú pre SXT Neo vážne prekážky. Na asfalte sa cíti veľmi dobre, občasnú prekážku v pohode preskočíte, ale po pár minútach jazdy po dlažbe v starom meste budete cítiť brnenie v rukách aj nohách. Zvážiť by ste mali aj nosenie ochrannej prilby.

Xiaomi Mi Scooter s nafukovacími 8,5-palcovými kolesami bežné nerovnosti zvládal oveľa komfortnejšie a jednoduchšie. Aj keď s polovičným výkonom. Istejšie som sa cítil tiež s jej tradičnou pákovou brzdou podobnou tej na bicykli.

SXT Neo, ako sme už povedali, brzdí nevýraznou nožnou brzdou na zadnom kolese a elektromagnetickou brzdou vpredu. Predná brzda funguje dobre, musíte jej však začať dôverovať. Prvých pár kilometrov treba prekonať strach z toho, že sa predné koliesko zablokuje a vy preletíte dopredu. V skutočnosti tak agresívna nie je a môžete ju stláčať aj naplno. Stále si však myslím, že kolobežka idúca tridsiatkou by mala mať dve kotúčové brzdy ovládané pákami. Alebo aspoň tú zadnú, popri rekuperácii vpredu.

Moja ideálna kolobežka by teda mala výkon a hmotnosť SXT Neo, ale väčšie (aspoň 8,5-palcové, nafukovacie) a pákovú brzdu z Xiaomi Mi Scooter 2. Riešením môžu byť vyššie modely SXT - ich cena je však takmer dvojnásobná.

Aby bol test kompletný, okrem bezúčelného vozenia sa som v jeden deň nechať doma auto aj predplatenú kartu na MHD a cestu do práce absolvoval na tejto kolobežke. Na mapku tohto experimentu simulujúceho bežnú trasu sa môžete pozrieť cez Endomondo.

V prvej tretine trasy bolo hlavnou úlohou vymotať sa z centra mesta. Najväčšou prekážkou boli rozbité chodníky a križovatky, na ktorých bolo treba po pár stovkách metroch vždy zastaviť, zosadnúť, kolobežku zložiť alebo vyložiť cez obrubníky a pokračovať ďalej. Cestu som si príliš neužíval, keďže na chodníkoch musíte pozerať len pár metrov pred seba - kvôli chodcom a všadeprítomným dieram.

Druhá časť už bola otvorená, s dlhším cyklochodníkom smerujúcim na juh mesta. Tu sa dal plyn na SXT Neo podržať naplno o niečo dlhšie.Po pár sekundách môžem páčku pustiť, kolobežka ponúka aj automatický tempomat. Uvoľnenie zabezpečí opätovné krátke stlačenie plynu alebo brzdy.

Počas celej cesty som ocenil prekvapivo vysoký výkon kolobežky, vďaka ktorému som nemusel zosadať ani v prudších stúpaniach na nadjazdoch cez štvorprúdovú hlavnú tepnu.

Limitom boli len malé 6-palcové kolieska. Tlmič by som možno radšej videl na tom prednom než vzadu. Lepším riešením by bol väčší rozmer pneumatík a hlavne - nafukovacích. Takto vás dokážu spojnice betónových panelov a zámková dlažba poriadne vytriasť. Ak pôjdete naplno, bude to síce stále bezpečné, no vaše ruky sa budú cítiť ako keby si pol hodinu pracovali so zbíjačkou či búracím kladivom. Pri malom počte nerovností nie je problém ich preskakovať, no v istom momente je to už otravné.

Ideálom pre najlacnejšiu kolobežku značky SXT teda bola posledná tretina po nábreží s perfektne hladkým asfaltom. Tu som sa bez problémov odvážil povoliť tretí, najvyšší výkonový stupeň a nastavil tempomat na cestovanie približne 30-kilometrovou rýchlosťou. Táto časť bola zároveň najzábavnejšia, keďže na takto poháňanom stroji za sebou bezpečne necháte všetkých cyklistov. 99 % premávky budete predbiehať vy, takže odpadá nebezpečenstvo prichádzajúce zozadu.

Aj z tohto dôvodu som záver v kľukatých uličkách okolo rodinných domov absolvoval rovno po kraji cesty. Silný motor ma zo zákrut rozgúľal prakticky rovnako rýchlo ako prípadné autá alebo bicykle.

Všimol som si, že ukazovateľ batérie na displeji neukazuje okamžitý zostatok, ale pracuje aj s aktuálnou záťažou. Kým v stúpaniach som na ňom niekedy videl už len dve paličky, na rovine sa vždy objavila aj tretia.

Môj výsledok cestou do práce ukázal 10,17 km a v "nádrži" zostávalo približne 30-40 % batérie. Odhadujeme teda, že v reálnej prevádzke sa budete môcť spoľahnúť na 15-kilometrový dojazd, čo je prakticky rovnaká hodnota ako pri Xiaomi a ostatných podobne drahých konkurentoch s menším výkonom. Papierových 25 km dosiahnete možno na hrádzi na jeden neprerušený pokus, bez brzdenia a rozbiehania, a zrejme aj s vetrom v chrbte.

Výhody:

+ nízka hmotnosť

+ veľmi dobré konštrukčné rozloženie (batéria vpredu + pohon predného kolesa)

+ prekvapivý výkon vhodný aj do strmých stúpaní

+ LCD displej s rýchlomerom a ukazovateľom stavu batérie

+ predné svetlo s automatickou aktiváciou v tme

+ tri výkonnostné režimy (prvý bezpečný aj pre deti)

+ reálny dojazd 13 - 15 km

Nevýhody:

- slabá zadné brzda

- predná brzda len elektromagnetická

- riadidlá sa uvoľňujú (ale tiež ľahko doťahujú)

- v zloženom stave nie je doska fixovaný k riadidlám

- 6-palcové kolieska sú príliš malé

- tvrdé kolesá s nízkym dezénom len na suché cesty

Orientačná cena: 499 eur (STX.sk)

Videorecenzia:

Záver

Ideálny pomocník do vlaku, práce, školy, na trasy dlhé maximálne 5 km a čo najviac po hladkom asfalte. Výkonovo je to ideál, už to chce zväčšiť šesťpalcové tvrdé kolesá na aspoň osempalcové, nafukovacie.

Táto kolobežka bude ideálna na presun do práce najmä v prípadoch, že na svojej trase nájdete kvalitný (cyklo)chodník. Potom využijete jej výkon a bežných cyklistov ľahko necháte za sebou. Dokonca si ju predstaviť ešte skôr na dedine, kde jazdí menej áut a vy budete jazdiť po kraji asfaltky. A určite bude vhodná na presuny po areáli väčšej firmy.

V prípade, že potrebujete prekonávať rozbité chodníky a iné nerovnosti, vyberte si radšej SXT Light Plus V za dvojnásobnú cenu. Ponúka silnejšu batériu, väčšie kolesá a bude s ňou určite viac zábavy. Spomenúť musíme aj konkurenčnú Xiaomi Mi Scooter, ktorej polovičný výkon výrazne obmedzuje jej úžitok. Do každého väčšieho stúpania ju totiž musíte narozdiel od SXT kolobežiek tlačiť. Nehovoriac o otáznej dostupnosti náhradných dielov v prípade poruchy.

Diskusia k článku:

Začať diskusiu